Praca w UK: National Insurance

Opublikowano August 1, 2008, godz. 13:52 przez admin

Każdy zatrudniony legalnie na terenie Wielkiej Brytanii część swojego dochodu przekazuje na rzecz ubezpieczenia społecznego National Insurance. Obojętnie czy pracujemy na cały, pół etatu czy też na zasadzie samozatrudnienia jesteśmy zobowiązani do opłacania obowiązkowego ubezpieczenia. Z tym, że w pierwszym i drugim przypadku w naszym imieniu składkę opłaca pracodawca. National Insurance jest odpowiednikiem polskiego ZUS-u. W skrócie można powiedzieć, że zajmuje się ściąganiem składek oraz ewentualną wypłatą świadczeń.

National Insurance jest ubezpieczeniem obowiązkowym i jego opłacanie jest koniecznością i podstawą do staranie się o jakiekolwiek świadczenia socjalne bądź też renty. Każda osoba opłacająca składki na ubezpieczenie społeczne otrzymuje tzw. National Insurance Number.

Posiadanie numeru NIN jest niezbędne, co prawda pracodawca raczej nie powinien odmówić zatrudnienia pracownika z powodu jego braku, ale zaraz po podpisaniu umowy powinniśmy niezwłocznie zadbać o jego wyrobienie. Pomoże on uniknąć między innymi nieprawidłowego naliczania składek na ubezpieczenie społeczne. O przyznanie numeru NIN trzeba postarać się w Jobcentre Plus. W tym celu będziemy musieli potwierdzić swoją tożsamość przedstawiając urzędnikowi paszport, bądź dowód osobisty oraz jakiś dokument potwierdzający miejsce zamieszkania np.: rachunek za prąd. Po załatwieniu wszystkich formalności, w przeciągu kilku tygodni otrzymamy plastikową kartę potwierdzającą rejestracje. Z już wydanym numerem trzeba niezwłocznie udać się do swojego pracodawcy.

Karta National Insurance Number zawiera nasze dane osobowe oraz oczywiście nasz numer NIN, nie może być ona jednak dowodem potwierdzenia tożsamości. Karta służy jedynie naszej informacji. W przypadku zagubienia karty należy niezwłocznie zgłosić wypadek do DWP, lub HM Revenue & Customs. Tam też można od razu złożyć prośbę o wydanie duplikatu.

Planując wyjazd do Anglii należy zadbać o najdrobniejsze szczegóły, aby uniknąć niepotrzebnych problemów i nieporozumień. Zanim zdecydujemy się na pracę za granicą powinniśmy się zorientować jak wyglądają podstawowe regulacje związane z codziennym życiem na wyspach. Warto posiadać także informacje na temat przysługujących nam praw do pomocy socjalnej, czy też zasiłku.

Kategorie: Poradnik Pracownika |

Brak odpowiedzi na “Praca w UK: National Insurance”

Komentarze


« Prawo Pracy: Zwolnienie z pracy Irlandia | Polacy w Szkocji: kwalifikacje pracowników »